The Planted Tank Forum banner
Status
Not open for further replies.

Is dit door Vader Vis geïnspireerde aquarium ten dode opgeschreven?

15K views 13 replies 14 participants last post by  Reginald2  
#1 ·
Niet nieuw in de hobby, en in het verleden heb ik best succesvol "gespeeld" met Walstad-geïnspireerde tanks en kommen. Een paar maanden geleden begon ik naar de video's van Father Fish te kijken, en vijf dagen geleden (28-3-24) heb ik mijn allereerste Father Fish-geïnspireerde 10 gallon tank in elkaar gezet. Zoals ik later leerde, heb ik een enorme fout gemaakt door Father Fish's oudere video te gebruiken, waarin zijn aanbeveling over de inhoud van de aarde VOLLEDIG afwijkt van zijn "bijgewerkte" lijst van vandaag

Zoals ik later leerde - te laat voor mij, helaas - vraagt zijn "nieuwe, bijgewerkte" lijst om nul compost, nul "slakkenvoer" en VEEL minder bakpoeder (in deze video hierboven gebruikt hij 1 kopje bakpoeder per 55 gallon, terwijl zijn huidige aanbeveling 1 eetlepel per 100 gallon is). Dus, uitgaande van zijn 4 jaar oude video - die hij duidelijk te druk had om te verwijderen of te corrigeren... iets wat ik erg onverantwoordelijk vind en waar ik niet anders kan dan erg boos over te zijn - zouden het 8,7 theelepels per 10 gallon tank zijn geweest (aangezien er 16 eetlepels / 48 theelepels in 1 kopje zitten). Dus, toen ik 5 theelepels toevoegde, voelde het als "conservatief zijn", "aan de veilige kant zijn". In plaats daarvan, uitgaande van zijn "bijgewerkte lijst", zit ik VEEL BOVEN de aanbevolen hoeveelheid (mijn kraanwater hier in Arizona is al hard). Plus, minstens 25% van mijn aarde is compost, wat visvlokken (in plaats van slakkenvoer dat hij in zijn video gebruikte), beendermeel, ook wat spirulinapoeder... dus VEEL organisch materiaal :(.

Hedendaag is dag 5. Ik heb VEEL "zakruimtes" die zich vormen in de zandlaag van het substraat, waardoor grote "scheuren" ontstaan. Wanneer ik met een plantenpincet in het zand prik, komen er enorme gasbellen met een sterke geur van rotte eieren (zwavel) naar boven. Hoe normaal of abnormaal is dit? Mijn begrip is dat dit wordt geproduceerd door "zwavelbacteriën" als gevolg van de ontbinding van organisch materiaal. Uit wat ik lees, kunnen "zwavelbacteriën" "slijm" produceren dat andere soorten bacteriën voedt. Het lijkt een problematisch scenario te zijn dat gemakkelijk kan leiden tot een bacteriële bloei. Dit klinkt als een recept voor een ramp. Is dit aquarium gedoemd of is er nog hoop? Het opnieuw doen is op dit moment echt uitgesloten. Uiteraard zal ik geen vissen in deze zwavelboerende puinhoop van een tank zetten totdat en tenzij ik in staat ben om hem te stabiliseren.

Wat kan ik doen - als er iets is - om deze tank op de lange termijn levensvatbaar te maken? Heel erg bedankt!

Attachments

#2 ·
Ik kan geen advies geven over al die toevoegingen. Ik weet dat sommige mensen wormenmest gebruiken, maar ik weet niets over al die andere dingen. Ik zou aanraden om Father Fish achter te laten. Ik zou de planten en de bovenste paar centimeter zand eruit halen. Gooi dan de onderste laag weg. Doe de 5 cm zand er weer in en plant het opnieuw. Het zou niet te moeilijk moeten zijn. Gebruik dan een wekelijkse alles-in-één-meststof. Voeg een filter toe. Sponsfilters zijn goedkoop en gemakkelijk als je een klein budget hebt. Ververs het water elke 1-2 weken. Zorg ervoor dat je de tank laat circuleren voordat je vissen toevoegt. Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar aangezien je nog geen andere antwoorden hebt gehad, denk ik dat mijn twee cent misschien kunnen helpen.

#3 ·
Zoals Kwyet vermeldt, staat vader vis niet goed aangeschreven op dit forum, of eerlijk gezegd op de meeste andere plaatsen waar tanks tot een bepaalde standaard worden gehouden (alles boven het absolute minimum).

Vader vis is beroemd geworden door een zeer, zeer, zeer onderhoudsarme aanpak van het houden van vissen en beplante tanks te verdedigen. Het bewijs zit echter in de pudding, of om het anders te zeggen: vertrouw niet op iemands advies totdat je hun tank hebt gezien. De vader vis tanks die meer dan een paar maanden oud zijn, zijn allemaal rampen. Vuiltanks zijn iets goedkoper dan aquasoil tanks, maar daar eindigen de voordelen. Zoals je helaas ontdekt, hebben ze dramatische nadelen.

Dus hier is wat ik zou doen als ik jou was.

Ik zou een plastic stoffer en blik halen (zoals je gebruikt om de vloer te vegen) en je tank leegmaken, dan de stoffer en blik gebruiken om elk beetje substraat te verwijderen en in de vuilnisbak te gooien. Spoel de binnenkant van de tank af om eventuele resten te verwijderen en begin dan opnieuw. Als je zand wilt, gebruik dan zwembadfiltersand (het is goedkoop en hoeft niet gewassen te worden) of speelzand als je een paar dollar wilt besparen en het niet erg vindt om het veel te wassen. Bouw dan de tank opnieuw op met alle planten die je hebt weten te redden.

Ik zou een alles-in-één-meststof kopen voor je plantenvoedingsstoffen, zoals Nilocg Thrive of Aquarium Co-Op Easy Green. Voeg dat per pakketinstructies eenmaal per week toe na een waterverversing van 50%. Omdat je regelmatig water ververst, schaf je een waterverversingssysteem aan, zoals een python (of een kloon) of gebruik je een pomp.

Wat betreft betere youtubers, ik zou George Farmer of Green Aqua proberen voor high-end builds of Aquapros voor low-end builds. Succes.

#4 ·
De info die Vader Vis verspreidt, klinkt precies als de instructies die ik kreeg toen ik 65 jaar geleden begon met het houden van vissen. We zijn sindsdien vooruitgegaan. Ik zou ook aanraden om alles uit de tank te verwijderen en opnieuw te beginnen.

In plaats van een stoffer en blik kan het voor u gemakkelijker zijn om ten minste een deel van het substraat te verwijderen met een vierkante bloempot van het type dat u in een kwekerij krijgt en die meestal gevuld is met perkplanten. Water loopt uit de gaten in de bodem van de pot en ten minste een deel van uw substraat blijft in de pot om te worden verwijderd. Nadat u het meeste uit de tank hebt gehaald, kunt u de tank (10 gallon, zou gemakkelijk moeten zijn) naar uw tuin dragen en deze uitspoelen.

#5 ·
Sorry voor je problemen. Ik doe dit soort opstellingen niet vanwege de problemen die je nu ervaart en ik zou ook gewoon een eenvoudig zand- of aquasoil-substraat gebruiken. Ik zal er hier heel binnenkort een voor mijn zus opzetten.

#6 ·
Ik heb verschillende tanks met diep substraat die ik ben begonnen nadat ik een paar van zijn video's had gezien. Ik volg echter niet zijn "recept". Ik heb vee, dus ik ging met een schop naar de schuur en haalde wat droge mest gemengd met aarde, deed 2,5 cm op de bodem van de tank en bedekte het met 5 cm zwembadfiltersand. Planten groeien goed, maar ik doe nog steeds regelmatig waterverversingen (of semi-regelmatig, als ik eerlijk ben) en ik bemest minstens één keer per week, meestal twee keer.

#8 ·
Naast de solide YouTubers die hierboven zijn genoemd en de methode om te controleren of ze op lange termijn tanks hebben opgezet met enig succes, is er nog iets anders dat u nuttig kunt vinden: Zoek naar YouTubers die niet constant proberen u iets te verkopen of die geen producten gebruiken die niets meer zijn dan betaalde promoties. Dat zal u helpen om een aantal van de ergste overtreders te elimineren. Het zal u ook helpen om alledaagse hobbyisten te vinden die gewoon posten omdat ze de hobby grondig leuk vinden.

Als iemand constant nieuwe tanks opzet omdat ze nieuwe content nodig hebben om YouTube-advertentie-inkomsten binnen te halen? Misschien niet het kanaal om naar te kijken, behalve voor entertainment of af en toe inspiratie of een idee.

Praten ze over hun fouten? Moedigen ze aan om ze te omarmen als leerervaringen? Dringen ze erop aan om de absoluut beste habitat te hebben die u kunt bieden voor de planten en dieren in uw zorg? Of richten ze zich op wat de gemiddelde hobbyist snel als onrealistisch zou kunnen afdoen? Een van die dingen is waarschijnlijk de moeite waard om te omarmen. De andere is puur voor entertainment.

En als iets te mooi klinkt om waar te zijn? Zoals aquaria zonder waterverversing? Het is waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.

Als u ooit twijfelt over iets dat iemand zegt of doet, zoek het dan op dit forum of andere. Zoeksystemen op sites zoals deze zijn uw vriend. U zult in staat zijn om een paar decennia aan informatie en ervaring uit de eerste hand te vinden om u te helpen bij het sorteren. Bijna niemand die tegenwoordig populair is op YouTube, is al zo lang een hobbyist als de meeste betrouwbare forums bestaan. Ze zijn dus een handig hulpmiddel om te doorgronden wat wat is.

#9 ·
Je denkt er te veel over na. Er is geen goed of fout "recept" voor een aquarium. Veel mensen doen vuilbakken zonder problemen. Ik denk dat ik momenteel een vuilbak heb die al jaren draait zonder al te veel problemen. Ik ben geen fan van vuilbakken, maar het is zeker iets om mee te experimenteren. Als ik jou was, zou ik het laten zoals het is en kijken hoe het de komende weken loopt.

Mijn laatste vuilbak was 100% veen en dat was in het begin een gedoe om de ammoniakniveaus op peil te houden, maar binnen een paar maanden was dat geen probleem meer. Dat gezegd hebbende, waarom baking soda? Heb je een behoefte?

Ik zou het voorlopig aanhouden. Bij aquaria draait alles om experimenteren en uitzoeken wat het beste werkt en wat je het leukst vindt. Sommige mensen houden van diepe zandbakken, anderen haten het. Iedereen heeft een andere stijl en behoefte en ik raad iedereen ten zeerste aan om met verschillende stijlen te experimenteren.

#10 ·
Niet nieuw in de hobby, en in het verleden heb ik "gespeeld" met Walstad-geïnspireerde tanks en kommen, met behoorlijk succes. Een paar maanden geleden begon ik naar de video's van Father Fish te kijken, en vijf dagen geleden (28-3-24) heb ik mijn allereerste Father Fish-geïnspireerde 10 gallon tank in elkaar gezet. Zoals ik later leerde, maakte ik een enorme fout door de oudere video van Father Fish te volgen, waarin zijn aanbeveling over de inhoud van de aarde VOLLEDIG afwijkt van zijn "bijgewerkte" lijst van vandaag

Zoals ik later leerde - te laat voor mij, helaas - vraagt zijn "nieuwe, bijgewerkte" lijst om nul compost, nul "slakkenvoer" en VEEL minder bakpoeder (in deze video hierboven gebruikt hij 1 kopje bakpoeder per 55 gallon, terwijl zijn huidige aanbeveling 1 eetlepel per 100 gallon is). Dus, uitgaande van zijn 4 jaar oude video - die hij duidelijk te druk had om te verwijderen of te corrigeren... iets wat ik erg onverantwoordelijk vind en waar ik niet anders kan dan erg boos over te zijn - zouden het 8,7 theelepels per 10 gallon tank zijn geweest (aangezien er 16 eetlepels / 48 theelepels in 1 kopje zitten). Dus toen ik 5 theelepels inbracht, voelde het als "conservatief zijn", "aan de veilige kant zijn". In plaats daarvan, uitgaande van zijn "bijgewerkte lijst", zit ik mijlenver BOVEN de aanbevolen hoeveelheid (mijn kraanwater hier in Arizona is hard). Plus, minstens 25% van mijn aarde is compost, wat visvlokken (in plaats van slakkenvoer dat hij in zijn video gebruikte), beendermeel, ook wat spirulinapoeder... dus VEEL organisch materiaal :(.

Vandaag is dag 5. Ik heb VEEL "zakruimtes" die zich vormen in de zandlaag van het substraat, waardoor grote "scheuren" ontstaan. Wanneer ik met een plantenpincet door het zand prik, komen er enorme gasbellen met een sterke geur van rotte eieren (zwavel) naar boven. Hoe normaal of abnormaal is dit? Mijn begrip is dat dit wordt geproduceerd door "zwavelbacteriën" als gevolg van de ontleding van organisch materiaal. Uit wat ik lees, kunnen "zwavelbacteriën" "slijm" produceren dat andere soorten bacteriën voedt. Het lijkt op een problematisch scenario dat gemakkelijk kan leiden tot een bacteriële bloei. Dit klinkt als een recept voor een ramp. Is dit aquarium gedoemd of is er nog hoop? Het opnieuw doen is op dit moment echt uitgesloten. Uiteraard zal ik geen vissen in deze zwavelboerende puinhoop van een tank plaatsen totdat en tenzij ik in staat ben om hem te stabiliseren.

Wat kan ik doen - zo ja - om deze tank op de lange termijn levensvatbaar te maken? Heel erg bedankt!
Ik heb nog niet alle antwoorden gelezen, maar dat zal ik doen. Ik heb de hobby de afgelopen jaren gemist en het Father Fish-ding was een beetje een verrassing voor me. Ik denk dat onderhoud op een gegeven moment overdreven kan worden met twijfelachtig voordeel. Ik ben zelf opgebrand door dat te doen. Dat gezegd hebbende, een deel van de aantrekkingskracht van Father Fish is waarschijnlijk een verlangen om controversieel te zijn, en in sommige gevallen toestemming om lui te zijn. Waar ik vrij zeker van ben, is dat je geen composthoop onder zand kunt begraven en een echt volwassen tank kunt hebben die bijna zo snel is als ik denk dat sommigen hopen wanneer ze zijn kanaal ontdekken. Voor de meesten zou het een beter zijproject zijn in een reserve tank voordat je uiteindelijk een paar mooie dieren doodt.

#11 ·
Ik heb de presentatie van Father Fish in mijn visclub beluisterd. Zijn aanpak lijkt op de Walstad-methode met twee verschillen. Hij geeft de voorkeur aan een zandlaag boven grind, in de overtuiging dat een langzame omloopsnelheid in weken voldoende is. Hij geeft de voorkeur aan het gebruik van bewerkte grond boven tuingrond, in de overtuiging van meer evenwichtige voedingsstoffen. In beide benaderingen is het een bijna natuurlijk systeem, niet anders dan het onderhouden van een vijver in de tuin - geen waterverversing, alleen natuurlijke regenval en af en toe bijvullen om verdampingsverlies aan te vullen. Natuurlijk bodemsubstraat als groeiende tuinplanten. Werkt het? Ja, maar je bent beperkt met een lage visdichtheid en de keuze van gemakkelijke planten. Er is geen succes met het kweken van veel stengels, vooral rode. De esthetische waarde van de opstelling is dus beperkt. De faalfrequentie van de vuiltank is hoog buiten de beperkingen. Een ander probleem is dat werken met grond vies is en deze grond wordt vuil genoemd. Het is twee keer zo vies om in iemands aquarium te werken dan in de tuin, zowel bij het opzetten als bij het opnieuw inrichten, waarbij vaak een stofwolk wordt opgeworpen die eeuwig duurt om op te helderen.

#12 ·
Ik haat termen als DIEP; ik geef de voorkeur aan inches. In mijn ervaring zal caribsea substraat, vooral het echt mooie, superfijne spul zoals moonlight (waarvan ik de look geweldig vind), anaerobe zakken vormen alsof er geen morgen is. Ik heb veel meer geluk gehad met HTH zwembadfiltersand en estes stoney river substraat (zwart). Om eerlijk te zijn, mijn zwembadfilter aquariums zijn pas 1 jaar oud, dus niet veel tijd, maar de stoney river aquariums zijn al 5 jaar oud zonder problemen. Ik kan je niet vertellen hoeveel caribsea substraat aquariums ik heb moeten afbreken vanwege het vormen van slechte zakken (ik heb veel 5 jaar testen gedaan op substraten in kleinere aquariums voordat ik mijn 500 en 600 opzette). Even een heads up als je je substraat verandert. Ik merk dat planten vrij gemakkelijk kunnen groeien met het juiste soort water in inert substraat als je ze de tijd geeft. Dit is mijn kleine 3 jaar oude 10:
Image
Die foto is ongeveer 3 maanden oud - de mysterieslak is ongeveer een maand geleden gestorven, dus nu ziet het er zo uit:
Image
-- Moet echt nog een mysterieslak inzetten om het parelgras te bestrijden (ik heb geen parelgras toegevoegd aan het eerste aquarium, het was er altijd in kleine hoeveelheden). Aan de positieve kant gebruikt mijn vis de schelp van de mysterieslak om haar eieren te leggen.
Image

#13 · (Edited)
Mijn door "father fish" geïnspireerde aquarium is mijn favoriet. Ik heb zijn exacte vuilrecept niet gebruikt. Ik heb organische potgrond, wat aarde uit mijn tuin met wat brokken mest, wormenmest en wat veenmos. Toen heb ik het afgedekt met zwembadfiltersand. Tot nu toe heb ik nog nooit een waterverversing gedaan, mijn planten groeien heel gemakkelijk zonder extra meststoffen aan het water toe te voegen. Toegegeven, ik heb waarschijnlijk "gemakkelijke" planten... Ik ben er niet echt zeker van, ik ben een plantenbeginner, ik heb ze allemaal gekocht bij aquarium co op hier in WA. De tank is pas 2 jaar oud, dus misschien is hij nog niet oud genoeg om te zeggen of de methode slecht is of niet?? Ik heb nog twee andere tanks, een met alleen zwembadfiltersand. Een met erwten grind dat ik heb geprobeerd af te dekken met wat zand.... in die tanks gedijen de planten naar mijn mening niet. Ik pak constant alle extra planten uit mijn "father fish" tank om de andere twee tanks aan te vullen. Zoals ik al zei, ik ben een plantennoob. Ik heb wat aquarium co op mest gekocht om hopelijk mijn andere twee tanks te helpen die geen aarde hebben.

#14 ·
Nieuwe tanks zijn nieuw. Ze hebben even tijd nodig om te stabiliseren. Het klinkt alsof je deze tank niet echt wilt afbreken en geen vissen hebt. Ik zou het wat tijd geven.

Ik zou waarschijnlijk aanraden om de lichten gedimd te houden en een beetje in de bodem te blijven prikken. Het duurt even voordat het echt verzadigd is. Dat ziet eruit als een hoop zand. Ik durf te wedden dat de bodem van je tank nog behoorlijk droog is.

Zet iets in je agenda en bekijk over een paar maanden hoe je erover denkt.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.