The Planted Tank Forum banner

Probleem met Nymphoides hydrophylla 'Taiwan'

1 reading
25K views 24 replies 8 participants last post by  Seattle_Aquarist  
#1 ·
Deze plant deed het maandenlang erg goed, toen begonnen de bladeren transparant te worden. Niet precies smelten, maar zeker niet goed. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad?

38 liter tank zonder co2

Ammoniak 0
Fosfaat 5
Nitriet 0
Nitraat 40
PH 7.5
GH 7x20= 140
KH 5x10=50

Worteltabs. Excel 1 ml per dag en gedijen 3/4 pomp 3 keer per week met 50 procent wekelijkse waterverversing

6 uur licht per dag marineland led.

De andere planten doen het goed.

Bedankt voor alle hulp

Attachments

#2 ·
Ik heb deze plant. Wat is jouw substraat en wat zit er in jouw worteltabs? Over het algemeen laten planten bladeren vallen als ze weinig voedingsstoffen hebben, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Ik neem aan dat dit geen enkel blad is met een gebogen stengel. Worden de bladeren geel / lichtgroen? Dat gebeurt bij de mijne die in de schaduw staan. De randen van de mijne beginnen te smelten als ze aan de lucht worden blootgesteld. Het enige andere dat mijn aandacht trok, is P op 5 ppm, wat een beetje hoog is, maar toch prima zou moeten zijn.

#3 · (Edited by Moderator)
Ik dacht dat ik hierop had gereageerd. Het spijt me, ik ben nieuw op dit forum.

Wortelkranen zijn API en het substraat is een grof wit zand.

Het blad zit nog vast aan de plant terwijl het langzaam helder wordt, maar het blijft intact totdat het uiteindelijk zacht wordt en loslaat of ik het trim. Het is met veel bladeren gebeurd. De plant produceert nog steeds bladeren, alleen met een langzaam tempo en ze worden allemaal transparant van de randen naar binnen.

Ik heb een foto van de hele tank bijgevoegd. De plant staat aan de rechterkant.

Naast die planten groeit er een stukje porthos in een van de hob-filters.

Attachments

#6 ·
Ik ben in Californië en dat gebeurt ook in hard water. Mijn ervaring met waterlelies, toen ik student was en 8 uur lang in een enorm zwembad rond moest waden om ze schoon te maken, is dat hun oudere bladeren beginnen op te lossen. Dit geldt voor Nymphaea-cultivars, Victoria amazonica, Euryale ferox en Nymphoides. Zelfs toen het naar een tank met Co2 en meststoffen werd verplaatst, groeide het overvloedig (veel te overvloedig), maar de oudere bladeren begonnen op te lossen en uit elkaar te vallen. Ik heb de mijne uiteindelijk weggegooid, hoewel ik hem al meer dan 3 jaar had. Het werd gewoon te veel werk om hem tam te houden en ik had geen andere low-tech tank om hem in te zetten.

#7 ·
Hallo @Triport,

ik ben het ermee eens dat oudere bladeren oplossen in Nymphaea-soorten en Nymphoides-soorten, dat gebeurt meestal in mijn tanks wanneer lagere bladeren 'beschaduwd' raken door nieuwe bladeren erboven. Ik denk eigenlijk dat de planten de voedingsstoffen in die oudere bladeren opnieuw opnemen en gebruiken voor nieuwe groei.

In het geval van @Jtiffin@gmail.com lijkt het er echter op dat de nieuwere bladeren helder en misvormd worden (door het onjuist ontvouwen van het blad), wat typisch een calciumgebrek is wanneer het optreedt op de nieuwere bladeren.

• Like
Reactions: Triport
#9 ·
Hier is de update. Na wekenlang de hardheid te hebben gecorrigeerd, is de GH 260 en de KH 40. De plant heeft het nog steeds moeilijk en de bladeren blijven helder worden. De anubius is er echter dol op. Alle andere planten blijven geweldig.

Ik sta open voor andere suggesties over wat het probleem kan zijn.

Ik heb ook de lamp vervangen door een FinneX clip-lamp, die veel beter licht en dekking biedt voor deze tank.

#10 ·
Dus hier is de update. Na weken van het corrigeren van de hardheid is de GH 260 en de KH 40. De plant worstelt nog steeds en de bladeren blijven helder worden. De anubius is er echter dol op. Alle andere planten blijven geweldig.

Ik sta open voor andere suggesties over wat het probleem kan zijn.

Ik heb ook de lamp veranderd in een finnex clip light die veel beter licht en dekking biedt voor deze tank.
Heb je Equilibrium gedoseerd om dat te verhogen? En om te bevestigen, doet zelfs nieuwe groei dit nog steeds? Oude groei herstelt mogelijk niet, dus het is het beste om nieuwe groei te bekijken.

Kun je, als je kunt, ook close-ups maken van andere planten en van nieuwere bladeren? Vergeling van bladeren en transparant worden kan kalium zijn, maar het doseren van Equilibrium zou daar ruim voldoende van leveren.

Ik zie ook veel draadalgen, dus je drijft de planten misschien te hard zonder CO2. Ik zeg dit niet met zekerheid - gewoon iets om over na te denken.

#11 ·
Ik gebruik het Barr's recept GH booster (gips, Epsomzout en kaliumsulfaat) Ik zou kunnen overstappen. De haaralgen zijn nu bijna verdwenen.

Hier zijn een paar foto's.

Bedankt!

En ja, nieuwe groei doet het nog steeds.

Attachments

#12 ·
Hallo @gwarrior1,

Ik denk dat ik je een verontschuldiging verschuldigd ben. Als het de nieuwe bladeren (als ze verschijnen) zijn die de heldere plekken vertonen, dan is het een calciumprobleem zoals ik al zei. Als het oudere, bestaande bladeren zijn die als het ware oplossen, helder worden en de stengel zich van de plant losmaakt, dan komt dat meestal door schaduw van bovenaf; geen calciumprobleem.

#13 · (Edited by Moderator)
Uw lichtintensiteit lijkt laag. Tom Barrs specialiteit zijn Noord-Amerikaanse meerplanten. Specifiek de exotische semi-aquatische onkruiden die hier in Noord-Amerika zijn gaan groeien. Zoals Hydrilla.
Niet aquaria, van welke aard dan ook. Hij kan nuttig zijn, maar u bent de expert in uw aquarium en uw ervaring.
Wat is uw verlichtingssituatie?

Het verdwijnen van haaralgen is een teken dat u op de goede weg bent. Wees geduldiger en ga door met wat u deed. Het ziet eruit en klinkt alsof u geweldig werk verricht.

#18 ·
Is deze hoeveelheid licht voldoende of moet ik beide lampen erop laten branden?
Hoi gwarrior,

Het lijkt erop dat de planten voldoende licht krijgen, ik zou waarschijnlijk gewoon bij één lamp blijven, tenzij er problemen optreden.

#19 ·
Hallo,
Ik heb dezelfde plant en ik merk dat deze plant reageert op Saecheam Excel. Als ik iets meer doseer bij het verversen van water, smelten de meeste bladeren van de plant, en als je dagelijks Excel doseert, dood je de plant langzaam. Misschien heb ik het mis, maar ik heb nu hetzelfde probleem. En ik ben gestopt met het doseren van Excel gedurende drie weken, de plant deed het erg goed, maar BBA begint ook te bloeien :(

#20 ·
Deze draad was al een tijdje dood, maar ik dacht dat ik hem zou updaten. Ik ben het ermee eens dat Excel niet compatibel is met deze plant. Ik heb een tijdje geen Excel toegevoegd, terwijl ik wat pH- en algenproblemen had. Ik wist niet eens dat die plant er nog was, maar na een paar dagen begon hij zich te herstellen. Toen de problemen waren opgelost, ben ik overgestapt op Thrive C-meststof voor low-tech planten. Ik heb de meststoffen pas twee keer toegevoegd en er zitten al een heleboel gaten in. Het lijkt erop dat het niet de plant is voor deze tankopstelling.... Hebben andere mensen hetzelfde probleem?

#21 ·
Hallo @ gwarrior1

Ik kweek deze soort continu sinds 2010. Gedurende deze acht jaar waren er momenten dat ik Excel / glutaminezuur doseerde met de standaard initiële dosis + 2x dagelijkse dosis voor de rest van de week, zonder nadelige gevolgen voor de soort. Ik zal zeggen dat andere soorten niet goed reageerden op dat doseringsniveau, maar de Nymphoides hydrophylla (ook bekend als sp. 'Taiwan') was daar geen uitzondering op. Als je problemen hebt met de soort, vermoed ik dat het iets anders is dan Excel.

#22 ·
Deze plant deed het maandenlang erg goed, daarna begonnen de bladeren transparant te worden. Niet precies smelten, maar zeker niet goed. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad?

Tank van 10 gallon zonder co2

Ammoniak 0
Fosfaat 5
Nitriet 0
Nitraat 40
PH 7.5
GH 7x20= 140
KH 5x10=50

Worteltabs. Excel 1 ml per dag en gedijen 3/4 pomp 3 keer per week met 50 procent wekelijkse waterverversing

6 uur licht per dag marineland led.

De andere planten doen het goed.

Bedankt voor alle hulp
Ik weet niet of deze post te oud is voor een antwoord, maar hier gaat het. Ik heb 2 prachtige Taiwan-lelies in mijn cacatuoides-tank en af en toe laat hij een blad of twee vallen, maar verder is het geweldig. Kan ik 1 hele plant verwijderen en na het spoelen naar een andere tank verplaatsen zonder deze te beschadigen? Mijn tanks zijn allemaal high tech, maar ik weet dat Taiwan-lelies gevoelig zijn.
Image
Image

#23 ·
Ik weet niet of deze post te oud is voor een antwoord, maar hier gaat hij. Ik heb 2 prachtige Taiwan lelies in mijn cacatuoides tank en af en toe laat hij een blad of twee vallen, maar verder is het geweldig. Kan ik 1 hele plant verwijderen en na het spoelen naar een andere tank verplaatsen zonder hem te beschadigen? Mijn tanks zijn allemaal high tech, maar ik weet dat Taiwan lelies gevoelig zijn. View attachment 1071216 View attachment 1071216
Hoi @Shazmo2013

Ja, je kunt meer Nymphoides hydrophylla van de ene tank naar de andere verplaatsen. Als ik dat doe, verwijder ik meestal ongeveer 2/3 van de bladeren, trim ik de wortels tot ongeveer 7,5 cm lang en plant ik ze. Vergelijkbare waterparameters zijn een pluspunt. Ik hoop dat dit helpt! -Roy