The Planted Tank Forum banner

Seiryu-steen.... Ik denk dat ik een grote fout heb gemaakt

2 reading
84K views 16 replies 9 participants last post by  ashleysandroid85  
#1 ·
Hallo,

Ik heb mijn 20g hoge aquarium nu ongeveer twee weken en ik ben aan het vechten om de pH onder de 7,0 te krijgen. Al mijn andere parameters zijn goed, ik test ze momenteel om de 3 dagen. Ik heb dagelijks Seachem Acid Buffer toegevoegd (verschillende doses, maar 2<x<6 gram). Mijn gH is niet veranderd rond de 10* terwijl mijn kH sinds gisteren is gedaald van 11* naar 7*.

Ik wil kardinaal tetra's, M. remirazi (Duitse ramcichliden) en neocardinia spp. houden, die allemaal een licht zure omgeving vereisen.

Onlangs kwam ik een artikel tegen waarin stond dat seiryu-steen de eigenschap heeft om de pH te verhogen tot veel meer basische niveaus. Ik heb inderdaad 3 grote stukken van wat mij in een LFS als seiryu-steen is verkocht.

Mijn vragen, denk ik, is dit een echte eigenschap van de steen? Belangrijker nog, zal ik mijn huidige visie voor mijn aquarium moeten opgeven?

#2 ·
Heb je de steen in een zuurbad behandeld voordat je hem erin deed? Seiryu-steen bevat meestal carbonaatmineralen die in een zure tank oplossen en je kH en pH verhogen. Mensen "baden" hun stenen in zoutzuur (mild zoutzuur) om veel van de oppervlakkige carbonaten op te lossen. Ik weet niet zeker of dit zou helpen, want ik heb het nog nooit geprobeerd.

Interessant genoeg kan ik de daadwerkelijke steensoort die Seiryu-steen is, niet vinden, hoewel ik denk dat het kalksteen is. Ik zou persoonlijk nooit kalksteen in een aquarium doen, wat me verbaast dat dit spul zo populair is. (Toegegeven, ik ben een geoloog en weet meer over rotsen en vuil dan over planten en vissen... dus neem dat voor wat het waard is)

#3 ·
Heb je de steen in een zuurbad behandeld voordat je hem erin deed? Seiryu-steen bevat meestal carbonaatmineralen die in een zure tank oplossen en je kH en pH verhogen. Mensen "baden" hun stenen in zoutzuur (mild zoutzuur) om veel van de oppervlakkige carbonaten op te lossen. Ik weet niet zeker of dit zou helpen, want ik heb het nog nooit geprobeerd.

Interessant genoeg kan ik de werkelijke steensoort die Seiryu-steen is niet vinden, hoewel ik denk dat het kalksteen is. Ik zou persoonlijk nooit kalksteen in een aquarium doen, wat me verbaast dat dit spul zo populair is. (Toegegeven, ik ben een geoloog en weet meer over rotsen en aarde dan over planten en vissen... dus neem dat voor wat het waard is)
Ik heb de steen niet behandeld voordat ik hem in mijn tank plaatste, behalve dat ik hem in kraanwater heb gewassen en met een tandenborstel heb geschrobd. Weet je ook zeker dat het kalksteen is? Het lijkt veel meer op een soort graniet. Ik ben echter geen geoloog en merk alleen de verschillen op in hoe mijn stenen eruitzien in vergelijking met die van kalksteen (die ik jaren geleden in tanks heb gebruikt).

Bedankt & Gig 'em!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#5 ·
Hallo Samurai_Mac,

Mooi begin van een 'scape!

Allereerst is Seiryu-steen al vele jaren niet meer verkrijgbaar. Japan heeft de export van de steen uit de provincie Seiryu verboden, meen ik, in de jaren 1990. De steen die we vandaag de dag als "Seiryu-steen" zien, is eigenlijk Ying-steen (ook wel Ying-rots genoemd), die net als Seiryu-stenen uit fijnkorrelig kalksteen bestaat, maar afkomstig is uit de centrale provincie Guangdong in China. Hoewel de uwe behandeld lijken te zijn met zoutzuur om ze donkerder te maken, zullen de kalksteeneigenschappen blijven bestaan. Kalksteen verhoogt de PH/dKH en tot op zekere hoogte ook de dGH. De enige manier om het kalksteeneffect te vermijden, is door de stenen te verwijderen. Regelmatige waterverversingen helpen om uw PH/dKH niet te hoog te laten worden, maar hoe meer zuurmaker / zuurbuffer / CO2 u aan de tank toevoegt, hoe meer van de steen zal oplossen om de buffer tegen te gaan.

"Seiryu-steen" (eigenlijk Ying-steen) onbehandeld
Image

"Seiryu-steen" (eigenlijk Ying-steen) na behandeling met zoutzuur
Image

#6 ·
Bedankt jullie beiden voor jullie hulp! Het lijkt er dus op dat ik te maken zal hebben met alkalische omstandigheden, tenzij ik de Ying-steen verwijder en vervang. Ik heb verhalen gehoord van mensen die dezelfde spp. die ik wil (kardinaaltetra's, Duitse ramirezi's, kuhli-modderkruipers en neocardinia) met succes in wateren van rond de 7,5 houden.

Zal de pH-verhogende aard van de Ying-steen constant blijven, of is er een manier waarop ik deze eigenschap zou kunnen "uitputten"?

Zo niet, wat zijn dan uw gedachten over het houden van de soorten die ik heb opgesomd in mijn tank? Ik zal een paar dagen moeten wachten tot de pH stabiliseert zonder toevoeging van CO2 of zuurbuffer, maar ik geloof dat deze niet boven de 7,8 max. mag uitkomen.

Gedachten?

Ik was er echt op gebrand om deze soorten te houden en begin een beetje ontmoedigd te raken door hoe weinig opties er zijn in termen van "inert" hardscape.

#7 ·
Hallo Samurai_Mac,

De PH-verhogende eigenschap blijft constant. Ik ben niet op de hoogte van een manier om deze eigenschap uit te putten, behalve in alkalische omstandigheden. Hoe hoger de PH, hoe langzamer het kalksteen oplost. Ik geloof dat de PH in evenwicht ongeveer 8,0 of hoger is. Ik heb alle drie de vissoorten (ik houd geen garnalen) gehouden bij een PH van 7,2 - 7,4 zonder nadelige gevolgen voor de vissen. Eén ding dat German Blue Rams (GBR) nodig hebben, is schoon water met minimale opgeloste organische stoffen. U zult wekelijkse waterverversingen doen en uw filter regelmatig reinigen om de lage organische omstandigheden te bereiken, wat u zou moeten helpen met het PH-probleem.

#8 ·
Hallo Samurai_Mac,

De PH-verhogende eigenschap blijft constant. Ik ben niet op de hoogte van een manier om deze eigenschap uit te putten, behalve in alkalische omstandigheden. Hoe hoger de PH, hoe langzamer het kalksteen oplost. Ik geloof dat de PH in evenwicht ongeveer 8,0 of hoger is. Ik heb alle drie de vissoorten (ik houd geen garnalen) gehouden bij een PH van 7,2 - 7,4 zonder nadelige gevolgen voor de vissen. Eén ding dat Duitse Blauwe Ramirezi's (GBR) vereisen, is schoon water met minimale opgeloste organische stoffen. U zult wekelijks water verversen en uw filter regelmatig schoonmaken om de lage organische omstandigheden te bereiken, wat u zou moeten helpen met het PH-probleem.
Bedankt, Roy. Het is goed om te horen dat ik mijn landschap zou kunnen behouden en de soorten die ik van plan was te houden. Mijn enige zorg is het feit dat ik regelmatig gezuiverd water zal moeten kopen (de pH van mijn kraan overschrijdt die van mijn API master kit) om deze omstandigheden te handhaven. Als student weet ik niet zeker of dit de juiste weg is, gezien hoeveel ik al in deze tank heb gestoken.

Ik denk dat ik in het weekend hard zal moeten nadenken over of ik het zo moet proberen, of dat ik een inertere hardscape-materiaal moet proberen te vinden en mijn tank effectief opnieuw moet inrichten... :'(

#11 · (Edited)
Voor calciumcarbonaat (kalksteen) verhoogt het GH en KH als het in zuur water wordt geplaatst. De hoeveelheid GH en KH die toeneemt, hangt af van hoe zuur het water in het begin is. Het zal ook de PH verhogen tot ongeveer 7,0. Mag niet hoger gaan dan dat. Zodra de PH 7 bereikt, stopt het met oplossen en stopt het met het beĂŻnvloeden van PH, GH, KH.

Je hebt 2 basiskeuzes om dit op te lossen:
1, verwijder de steen
2. Bedek de steen met een heldere epoxy. Op boten wordt het soms gecoat met epoxy van maritieme kwaliteit. Dit zou voorkomen dat het water de steen aanraakt.

#13 ·
Ik vind dat kalksteen een gegeven is in de omgeving van Austin, dus ik ga ermee mee in plaats van de natuur te bestrijden. Mijn kraanwater komt van kalksteen en ik heb kalksteen in al mijn tanks en dat is voor mij de gemakkelijke manier, omdat ik een kant-en-klare voorraad vers water kan hebben zonder me te hoeven bezighouden met de tijd, kosten en moeite van het behandelen om te voldoen aan wat ik heb gelezen. Kalksteen en hard water brengen de PH naar bijna 7,8 met tonnen GH en KH.
En dat brengt de tweede gedachte met zich mee dat veel van de "vereiste" items helemaal niet echt "vereist" zijn. Misschien is aanbevolen een beter woord?
Ik kweek maanvissen, regenboogcichliden en veel verschillende Afrikaanse cichliden allemaal in hetzelfde water en zonder enige tekenen dat het water hen problemen bezorgt.
Misschien is de gemakkelijke manier om kraanwater te gebruiken en te kijken of het werkt voordat je je inspant om een kunstmatig niveau te handhaven dat erg onstabiel kan worden als je de routinematige onderhoudszaken doet. Ik vind dat schone, stabiele watercondities veel belangrijker zijn dan het hebben van de "gewenste" niveaus.

#14 ·
Bedankt voor jullie hulp en input. Ik heb besloten dat het verwijderen van de stenen (en deze hopelijk te vervangen door iets 'inert') de beste aanpak is voor mij en uiteindelijk de soorten die in mijn tank geĂŻntroduceerd moeten worden. Ik vind het jammer om de stenen te zien verdwijnen, maar hopelijk kan ik met andere stenen een vergelijkbaar landschap behouden.

De tank ziet er vanochtend een beetje kaal uit... :crying:

Attachments

#15 ·
Je draad intrigeerde me, dus ik heb een beetje gegoogeld en iets gevonden dat Dragon Stone heet op www.buceplant.com.

Hier is wat ze erover zeggen. Ik ben absoluut geen expert op het gebied van rotsen die inert zijn of niet, maar dit is wat ze erover zeiden.

"Dragon Stone, ook bekend als Ohko Stone, is een populaire aquascaping-rots die is vernoemd naar de schubachtige textuur. De natuurlijke details en spleten geven je aquascape een verouderde uitstraling die niet kan worden gedupliceerd met kunstmatige decoraties. De klei-achtige samenstelling van dit type steen maakt het broos in vergelijking met andere rotsen, waardoor grotere rotsen gemakkelijk kunnen worden afgebroken met beitel en hamer.

Dragon Stone is inert en heeft geen invloed op je waterchemie, waardoor het het ideale lay-outmateriaal is voor elk aquarium."

Misschien de moeite waard om te bekijken.

#16 ·
Hoi,

Ik heb mijn 20g hoge bak nu ongeveer twee weken en ik ben aan het vechten om de pH onder de 7,0 te krijgen. Al mijn andere parameters zijn goed, ik test ze momenteel om de 3 dagen. Ik heb dagelijks Seachem Acid Buffer toegevoegd (verschillende doses, maar 2<x<6 gram). Mijn gH is niet veranderd rond de 10*, terwijl mijn kH sinds gisteren is gedaald van 11* naar 7*.

Ik wil kardinaaltetra's, M. remirazi (Duitse ramcichliden) en neocardinia spp. houden, die allemaal een lichtzure omgeving vereisen.

Onlangs kwam ik een artikel tegen waarin stond dat seiryu-steen de eigenschap heeft om de pH naar veel meer basische niveaus te verhogen. Ik heb inderdaad 3 grote stukken van, wat mij in een LFS als seiryu-steen werd verkocht.

View attachment 799250

Mijn vragen, denk ik, is dit een echte eigenschap van de steen? Belangrijker nog, moet ik mijn huidige visie voor mijn aquarium opgeven?
Als je besluit de rots te vervangen, kun je voor leisteen gaan. Het is een beetje duur, maar naar mijn ervaring is het inert en heeft het helemaal geen invloed op je waterchemie.