The Planted Tank Forum banner

Probleem (al jaren), oude bladeren hebben veel algen, nieuwe bladeren zijn prima

17K views 61 replies 12 participants last post by  enb141  
#1 ·
Ik ben al heeeeel lang aan het vechten met algen. Ik ben erin geslaagd de draadalgen onder controle te houden met otocinclus, siamese algeneters en molly's, maar ik worstel nog steeds met die algen die verschijnen en zich aan oude bladeren hechten, nieuwe bladeren zijn vlekkeloos maar oude zien er afschuwelijk uit, volledig bedekt met algen. Het water (groen water algen) is niet zo slecht, was beter toen ik een chihiros had maar die is dood gegaan dus ik heb hem niet meer, hetzelfde met mijn UV-filter.
 

Attachments

#2 ·
Algen groeien normaal gesproken eerst op de oudere bladeren, dus dat is wat je zou verwachten te zien als er een onbalans in de tank is. Er zijn 4 hoofdzaken die in evenwicht moeten zijn om gezonde planten te laten groeien, wat op zijn beurt algengroei voorkomt. Dit zijn licht (te veel of te weinig), voedingsstoffen (te veel of te weinig), co2 (te weinig) en tankonderhoud. Ik weet niet genoeg over je lampen of meststoffen om te weten of ze te veel of te weinig zijn.

Hetgeen mij opvalt op basis van de informatie die je hierboven gaf, is de co2. Bellen per seconde is nooit een goede manier om co2 te meten. In zeer kleine tanks zou je er misschien mee weg kunnen komen, maar in een grote tank zoals die van jou zou het een constante stroom bellen zijn die onmogelijk te tellen zou zijn. Je weet ook niet hoeveel van die co2 daadwerkelijk in het water oplost om door de planten te worden gebruikt. Dus in plaats daarvan moet je de pH-daling meten. Wanneer co2 wordt geĂŻnjecteerd, verlaagt het de pH van je water. Door het verschil in pH te meten tussen ontgast water en het water bij een piek co2-injectie, kun je nauwkeurig bepalen hoeveel co2 je planten krijgen.

Dit kan het beste worden gedaan met een gekalibreerde pH-pen/sonde, waarvan ik het gebruik ten zeerste aanbeveel. Het kan met een pH-testkit, maar het zal niet zo nauwkeurig zijn. Je wilt eerst de pH van je ontgaste tankwater testen. Neem dus een kopje water uit je tank en laat het dan 24-48 uur staan. Hierdoor kunnen alle opgeloste gassen (waaronder co2) het water verlaten. Meet de pH van dit water. Meet dan de pH van je tankwater tijdens het midden van je verlichtingsperiode. Je wilt minstens een volledige punt daling in pH, zo niet meer. De meeste gaan in het bereik van 1,2-1,4 daling. Als je daaronder zit, moet je je co2 aanpassen. Dit houdt uiteraard in dat je de co2 opvoert. Vaak zul je ook merken dat je je co2 een uur of twee voordat je lichten aangaan moet aanzetten, en proberen de volledige 1 punt daling te bereiken als de lichten aangaan. Het zal even duren om het goed te krijgen. Breng elke dag slechts kleine veranderingen aan en meet dan de pH meerdere keren gedurende de verlichtingsperiode om te zien hoeveel daling je krijgt. En let goed op je vissen. Als je ze allemaal bovenaan de tank ziet, dan weet je dat je te ver bent gegaan. Je zult er ook voor willen zorgen dat je een goede oppervlaktebeweging hebt met behulp van een powerhead of een goede sproeibalk van je filter. Richt ze naar de bovenkant van de tank totdat je een goede rimpeling over de bovenkant ziet. Dit zal helpen om een goede gasuitwisseling te krijgen, waardoor er meer zuurstof in de tank komt om je vissen te helpen.

Ik zou ook aanraden om de informatie op deze website te lezen: https://www.2hraquarist.com/ Dennis heeft een zeer goede en uitgebreide gids samengesteld voor beplante tanks waar iedereen iets van kan leren.
 
#3 ·
Bedankt voor je uitleg, vooral over CO2. Ik ga uitleggen wat ik gebruik om de CO2 in mijn aquarium te "meten".

Ik gebruik een van die glazen met vloeistof die blauw wordt als er geen CO2 is en geel als er veel CO2 is. Visueel zien ze er bijna geel (limoengroen) uit.

Over de b.p.s. het zijn ongeveer 3 of 4 bellen per seconde, maar ik vul de bellenteller niet met water, ik gebruik in plaats daarvan glycerine, dus 1 bel in glycerine is waarschijnlijk 3 of meer bellen in water.

Nu over de watercirculatie, de Fluval FX4 is bedoeld voor aquaria tot 200 gallons, de mijne is 75 dus het is veel te veel, tenminste voor zover ik weet en ik heb ook een Magnum polisher die in een tegengestelde positie draait, dus ik denk dat de watercirculatie prima is, tenminste in de GPH.

Over het richten van de waterstroom naar boven, ik heb het geprobeerd om de gasuitwisseling te vergroten, maar als ik dat doe, wordt de kleur van de pH-meter groener (donkergroen) in plaats van (lichtgroen) te worden.

Bedankt voor de link die je hebt gegeven, ik zal hem zeker lezen.
 
#4 ·
Die worden druppelcheckers genoemd. En hoewel ze in wezen hetzelfde doen door de pH-daling te meten, zijn ze niet erg nauwkeurig. Het duurt ook een uur of twee voordat het CO2-gehalte in de bel hetzelfde is als in de tank. Je ziet dus eigenlijk de CO2-niveaus van enkele uren eerder. Ik ben begonnen met het gebruik van een druppelchecker om CO2 te meten en leek mijn niveaus nooit goed te krijgen. Het leek altijd lichtgroen voor mij, maar mijn planten worstelden. Toen ik begon met het direct meten van de pH, ontdekte ik dat ik eigenlijk maar een daling van ongeveer 0,6 kreeg. En toen kon ik eindelijk mijn CO2 afstellen en de goede plantengroei en gezondheid krijgen die ik wilde. Dus ik zal altijd aanraden om CO2 op deze manier te meten.

Wat de stroming betreft, heb je een sproeibuis? Ik zou het aanraden als je die niet hebt. Het zorgt voor langzamere stromen die zich over een groter gebied verspreiden. Het mengt het water beter, waardoor de CO2 zich beter verspreidt. Het zorgt er ook voor dat je die rimpeling op het wateroppervlak krijgt zonder het zo veel te bewegen dat je CO2 verliest, wat ik vermoed dat er in jouw geval gebeurt. Je wilt niet dat het water breekt, maar alleen golft. En je filter is niet overdreven. Over het algemeen wil je 10x de grootte van je tank in gph, dus met 700 gph is dat ongeveer goed. Mijn 2 filters geven me ongeveer 650 gph, maar ik gebruik ook twee kleine stromingspompen die op het oppervlak zijn gericht om de gasuitwisseling te bevorderen.
 
#6 ·
Dat worden drop checkers genoemd. En hoewel ze in wezen hetzelfde doen door de pH-daling te meten, zijn ze niet erg nauwkeurig. Het duurt ook een uur of twee voordat het CO2-gehalte in de bel hetzelfde is als in de tank. Je ziet dus eigenlijk de CO2-niveaus van enkele uren eerder. Ik begon met een drop checker om CO2 te meten en leek mijn niveaus nooit goed te krijgen. Het leek altijd lichtgroen voor mij, maar mijn planten worstelden. Toen ik begon met het direct meten van de pH, ontdekte ik dat ik eigenlijk maar een daling van ongeveer 0,6 kreeg. En toen kon ik eindelijk mijn CO2 afstellen en de goede plantengroei en gezondheid krijgen die ik wilde. Dus ik zal altijd aanraden om CO2 op deze manier te meten.

Wat de stroming betreft, heb je een sproeibuis? Ik zou het aanraden als je het niet hebt. Het zorgt voor langzamere stromen die zich over een groter gebied verspreiden. Het mengt het water beter, waardoor de CO2 zich beter verspreidt. Het zorgt er ook voor dat je die rimpeling op het wateroppervlak krijgt zonder het zo erg te bewegen dat je CO2 verliest, wat ik vermoed dat er in jouw geval gebeurt. Je wilt niet dat het water breekt, maar alleen golft. En je filter is niet overdreven. Over het algemeen wil je 10x de grootte van je tank in gph, dus dat is ongeveer goed bij 700 gph. Mijn 2 filters geven me ongeveer 650 gph, maar ik gebruik ook twee kleine stromingspompen die op het oppervlak zijn gericht om de gasuitwisseling te bevorderen.
Interessant advies over CO2, slechts één vraag, gebruik je het blauwe reagens dat gevuld moet worden met je tankwater of gebruik je degene die al gemengd is?

Over de sproeibuis, ik denk dat mijn canister goed werk levert bij het circuleren van water, mijn FX4 is een upgrade van Fluval 306, de FX4 heeft een dubbele uitgang zodat je handmatig 2 onafhankelijke waterstromen kunt kiezen.

Ik heb ook net een skimmer gekocht, dus misschien helpt dat ook.

Toen ik zei dat de FX4 overdreven was, probeerde ik te zeggen dat de capaciteit voor filtermedia een enorme upgrade is ten opzichte van mijn vorige Fluval 306.

Over mijn meststoffen, dit is wat ik gebruik met uitzondering van micro's, omdat ze CSM+B niet meer verkopen, nieuwe komen met EDTA of EDTA+DTPA, dus ik weet niet zeker of ik EDTA of EDTA+DTPA moet proberen te gebruiken in plaats van CSM+B.




Omgevingslicht is verschrikkelijk voor de stabiliteit..
Het ontvangt alleen licht van rechts, een beetje, maar wat ik niet weet of ik het goed of slecht doe, is proberen dezelfde "verlichting" te krijgen, met andere woorden, ik weet niet zeker of ik het overbelicht als ik probeer de tank te verlichten om er niet bleek uit te zien.
 
#8 ·
+1 op alles wat @elusive77 hierboven zei.

Op basis van de foto's zou ik me ook concentreren op onderhoud. Ik zou een regelmatig waterverversingsschema opstellen. Die kleine waterverversingen doen niet veel, en dat kan leiden tot een overmatige ophoping van organische stoffen. Het is beter om met regelmatige tussenpozen grote waterverversingen uit te voeren. Helpt ook om de parameters stabiel te houden.

Concentreer je ook op grindzuigers, filterreiniging en het verwijderen van dood/rotten plantenmateriaal. Een super schone tank is je vriend.

Zeggen dat je dagelijks 2 ml PPS Pro macro's en 0,7 ml CSM+B micro's doseert, betekent niets voor de meeste mensen. Probeer te denken in termen van ppm van elke meststof die je doseert.

Je hebt een mix van langzaam groeiende planten met weinig licht die weinig voedingsstoffen nodig hebben en een paar sneller groeiende stengels die de voorkeur geven aan meer licht en meer voedingsstoffen. Ze kunnen moeilijk bij elkaar te houden zijn. Je moet erachter komen wat je uit deze tank wilt halen. Wil je meer snelgroeiende bloemrijke stengels kweken? Of wil je het simpel houden met planten met weinig licht?

En zoals hierboven vermeld, is 3 bps bijna niets in een tank van die grootte. Het zou een constante stroom moeten zijn, te veel bellen om te kunnen tellen.
 
#10 ·
Na bijna een week van het verhogen van de CO2, komen de Anubias en Cryptocorine eindelijk van de algen af, de rode planten en de Moneyworth hebben nog steeds algen op oude bladeren, dus denk je dat ik nog meer CO2 moet toevoegen of dat die planten iets anders missen?

Trouwens, ik heb ook meer glutaraldehyde toegevoegd en ook meer micro's en macro's.
 
#12 ·
Na bijna een week de CO2 te hebben verhoogd, komen de Anubias en Cryptocorine eindelijk van de algen af, de rode planten en de Moneyworth hebben nog steeds algen op oude bladeren, dus denk je dat ik nog meer CO2 moet toevoegen of dat die planten iets anders missen?

Trouwens, ik heb ook meer glutaaraldehyde en ook meer micro's en macro's toegevoegd.
Het klinkt alsof het opschroeven heeft geholpen, maar je hebt waarschijnlijk nog meer nodig. Je moet het echt testen, anders weet je nooit zeker hoeveel je krijgt. Zelfs als je alleen de API pH-testkit gebruikt, geeft dat je een algemeen idee.

En ik zou nog niet meer meststoffen toevoegen. Zorg eerst dat de CO2 goed zit. Het is altijd een goed idee om maar één ding tegelijk te veranderen. Anders, als de tank er beter (of slechter) uit begint te zien, weet je niet welk ding je hebt veranderd dat het veroorzaakte.

Neem de tijd om een goed plan voor meststoffen te bedenken terwijl je de CO2 afstelt. Nogmaals, ik stel voor om de site te gebruiken die ik hierboven heb gelinkt om zoveel mogelijk te leren over meststoffen en de verschillende methoden om ze te gebruiken. Kies er dan een en ga ermee aan de slag. Als je vragen hebt, stel ze dan en we zullen je zo goed mogelijk helpen.

Verzonden vanaf mijn SM-G991U met Tapatalk
 
#11 ·
Jaren geleden ging ik 7 dagen op vakantie. Had veel algen overal in mijn tank, muren, planten, ornamenten, etc. Toen ik terugkwam was het ZO perfect, geen algen. Ik vroeg mijn huisgenoot wat hij ermee had gedaan? Heeft hij algedodend middel toegevoegd? Hij zei: "Ik weet NIETS over het verzorgen van vissen, maar je was ZO stellig dat ik een kleine hoeveelheid of maar om de dag moest voeren, & ZO STELLIG dat ik elke nacht het licht uit moest doen, nou, ik heb ze nauwelijks gevoerd & misschien maar twee keer, en ik heb het licht misschien één keer een paar uur aangehad" ....... het enige wat ik hoefde te doen was weggaan, problemen opgelost. Ik moet te veel licht & te veel voer hebben gebruikt!
 
#13 ·
Jaren geleden ging ik 7 dagen op vakantie. Had veel algen overal in mijn tank, muren, planten, ornamenten, etc. Toen ik terugkwam was het ZO perfect, geen algen. Ik vroeg mijn huisgenoot wat hij ermee had gedaan? Heeft hij algedoder toegevoegd? Hij zei: "Ik weet NIETS over het verzorgen van vissen, maar je was ERG stellig dat ik een kleine hoeveelheid of maar om de dag moest voeren, & ZO STELIG dat ik de lichten elke nacht uit moest doen, nou, ik heb ze nauwelijks gevoerd & misschien maar twee keer, en ik heb misschien één keer de lamp een paar uur aangehad" ....... het enige wat ik hoefde te doen was weggaan, problemen opgelost. Ik moet te veel licht & te veel voer hebben gebruikt!
Ja, na al die jaren heb ik veel gekke dingen gedaan, bijvoorbeeld een paar maanden geleden, ging een van mijn Radions kapot, dus ik had maar 1 lamp voor ongeveer 1 maand, ja, vanaf die kant van de tank kregen de planten niet veel algen, maar de rode planten hadden moeite om goede kleuren te krijgen.

Ik ben ook maandenlang gestopt met doseren, wat vrijwel weinig algen en helder water opleverde, maar de rode planten zagen er zo crap uit.

Dus misschien werkte het voor je tank, maar ik denk niet dat het op mijn tank gaat werken.

Het klinkt alsof het opvoeren heeft geholpen, maar je hebt waarschijnlijk nog meer nodig. Je moet het echt testen, anders weet je nooit zeker hoeveel je krijgt. Zelfs als je alleen de API ph-testkit gebruikt, geeft dat je een algemeen idee.

En ik zou nog geen extra meststoffen toevoegen. Zorg eerst dat de CO2 goed zit. Het is altijd een goed idee om maar één ding tegelijk te veranderen. Anders, als de tank er beter (of slechter) uit gaat zien, weet je niet welk ding je hebt veranderd dat het veroorzaakt heeft.

Neem de tijd terwijl je de CO2 instelt om een goed plan voor meststoffen te bedenken. Nogmaals, ik stel voor om de site te gebruiken die ik hierboven heb gelinkt om zoveel mogelijk te leren over meststoffen en de verschillende methoden om ze te gebruiken. Kies er dan een en ga ermee door. Als je vragen hebt, stel ze dan en we zullen je zo goed mogelijk helpen.

Verzonden vanaf mijn SM-G991U met Tapatalk
Ja, ik heb de link die je me gaf gelezen, ik ben hem nog steeds aan het lezen, eerst kwam ik in de algensectie, maar ik zal de meststoffensectie gaan lezen zoals je voorstelde.

Welke pH moet ik meten/hebben?
 
#15 ·
Hallo, een kleine update, ik heb nog geen pH-sonde, maar ik heb meer CO2 en glutaraldehyde toegevoegd, dus het vreemde is dat de GSA op anubias in het begin (een paar weken geleden) terugliep, maar nu worden ze weer bedekt met GSA, ik heb vrijwel niets veranderd, ik heb net seachem purigen aan mijn canister toegevoegd en de actieve koolstof vervangen, de verlichting is ongeveer hetzelfde (net een heel klein beetje meer rood), het enige dat veranderde was dat de Micros en de Glutaraldehyde nu worden gedoseerd met doseerpompen, dus in plaats van 4 ml om middernacht of macro's te dumpen, dump ik ze nu van 5 uur 's ochtends tot 18 uur in kleine hoeveelheden om de 30 minuten, hetzelfde voor glutaraldehyde, 14 ml gedumpt van 5 uur 's ochtends tot 18 uur om de 30 minuten.

De rest is hetzelfde, dezelfde verlichting (een heel klein beetje meer rood) en microdoses in plaats van een of twee grote doseringen voor macro's en glutaraldehyde.

Ik heb de CO2 verhoogd, nu is de kleur bijna geel, ik weet niet zeker of ik nog meer CO2 moet toevoegen.

Mijn enige verdachte is dus de seachem purigen, maar wat denk je anders dat de GSA terugbrengt?
 
#16 ·
Het zou de manier kunnen zijn waarop u de toepassing van glutaraldehyde heeft veranderd, aangezien het door licht wordt afgebroken. Ik neem aan dat het tijdens uw lichtcyclus wordt toegevoegd. De hoeveelheden die u elke 30 minuten toevoegt, zouden bijna zo snel kunnen worden afgebroken als het in die tank komt. Zo ja, dan zou u er nooit een nuttig niveau van bereiken.
 
#17 ·
Het zou de manier kunnen zijn waarop u de toepassing van glutaaraldehyde hebt veranderd, aangezien het door licht wordt afgebroken. Ik neem aan dat het wordt toegevoegd tijdens uw lichtcyclus. De hoeveelheden die u elke 30 minuten toevoegt, zouden bijna net zo snel kunnen worden afgebroken als ze in die tank terechtkomen. Zo ja, dan zou u nooit een nuttig niveau ervan bereiken.
Voordat ik de dosering automatiseerde, voegde ik de glutaaraldehyde twee keer per dag toe, ongeveer 7 ml (elke dosis) uit een gesloten container die geen zonlicht ontvangt en ik kreeg in feite dezelfde resultaten.

Stelt u voor om minder doses te gebruiken, maar met meer glutaaraldehyde, bijvoorbeeld in plaats van 0,40 ml om de 30 minuten te doseren, moet ik dan 4 of 5 ml 3 keer per dag doseren?
 
#22 · (Edited)
Een update: na het testen van het tankwater gedurende ongeveer 24 uur (na het nemen van een monster voor ontgassing) kreeg ik 7,8 pH en mijn tank zit in het midden van de CO2-dosering op ongeveer 6,6 pH. Moet ik dus meer CO2 toevoegen of moet ik RO DI-water gebruiken in plaats van kraanwater?
 
#23 ·
Ziet eruit als een hoge tank van 75 gallon. Met hoge tanks moet je opletten voor de stroming naar de lagere delen. Dit is een ding dat mijn planten hielp te gedijen toen ik in een vergelijkbare situatie zat. Als je naar je video's kijkt, kun je zien dat de stroming erg ongelijkmatig is. Je kunt de CO2-bubbeldichtheid in de bovenste helft van je tank zien, maar bijna niet in de onderste helft. Sommige plekken in de buurt van de boven- en middenkant hebben veel stroming, terwijl de onderste delen van de tank heel weinig stroming hebben. Dit zou kunnen verklaren waarom de onderste bladeren van je tank algen hebben, er zwak uitzien of er helemaal afvallen. Ze krijgen niet zoveel voedingsstoffen en CO2. Een snelle oplossing zou zijn om een ​​sproeibuis aan de achterkant van je tank te installeren. Je wilt geen straalachtige spray ervan, alleen een soepele stroming zonder de filters te verminderen, op die manier heb je nog steeds een maximale omloopsnelheid. Dit kan worden gedaan door de grootte van de gaten in de sproeibuis te vergroten, zodat het totale volume van de omzet hoog is, maar het water niet zo turbulent is. Dit zal een geweldige stroming bereiken en dode plekken elimineren, en al het vuil of puin wordt in de stroming en in je filter opgenomen. Je tank ziet er als resultaat veel schoner uit en planten zullen gedijen.
 
#24 ·
Ziet eruit als een 75 gallon hoge tank. Met hoge tanks moet je letten op de stroming naar de lagere delen. Dit is een ding dat mijn planten hielp floreren toen ik in een vergelijkbare situatie zat. Als je naar je video's kijkt, kun je zien dat de stroming erg ongelijkmatig is. Je kunt de CO2-bubbeldichtheid in de bovenste helft van je tank zien, maar bijna niet in de onderste helft. Sommige plekken in de buurt van de boven- en middenkant hebben veel stroming, terwijl de onderste delen van de tank heel weinig stroming hebben. Dit zou kunnen verklaren waarom de onderste bladeren van je tank algen hebben, er zwak uitzien of er helemaal afvallen. Ze krijgen niet zoveel voedingsstoffen en CO2. Een snelle oplossing zou zijn om een sproeibuis aan de achterkant van de lengte van je tank te installeren. Je wilt geen straalachtige spray ervan, alleen een soepele stroming zonder de filters lager te zetten, op die manier heb je nog steeds de maximale omzetsnelheid. Dit kan worden gedaan door de grootte van de gaten in de sproeibuis te vergroten, zodat het totale volume van de omzet hoog is, maar het water niet zo turbulent is. Dit zal een geweldige stroming bereiken en dode plekken elimineren, en al het vuil of puin wordt in de stroming en in je filter opgenomen. Je tank zal er als gevolg daarvan veel schoner uitzien en planten zullen floreren.
De andere man heeft me ook een sproeibuis aanbevolen, ik dacht er ook aan om een circulatiepomp (Aqua Illumination nero 3) toe te voegen aan de bodem van de tank, ongeveer 3 inch boven de bodem met variabele snelheid.

Bedankt voor het advies, ik zal het bekijken.
 
#25 · (Edited)
Een ding waar ik naar kijk bij een goede stroming is dat de deeltjes in de tank steeds hetzelfde patroon moeten volgen. De stroming is bijvoorbeeld niet goed als je niet weet of een CO2-bel de uitstroom van je filter zal raken en naar het midden van de tank wordt geblazen, of zich omdraait en naar een gebied met weinig stroming in je tank gaat. Ik noem dat willekeurige stroming, wat je niet wilt in een beplante tank, omdat niet alle planten dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen en CO2 krijgen. Je wilt meer een zachte cirkelvormige stroming, of een laminaire stroming. Als dit mijn tank was, zou ik een sproeibuis toevoegen en dan de polijst-powerhead in de juiste achterste hoek plaatsen, gericht op de uitstroom naar de filterinlaat. Op die manier stuurt de sproeibuis water naar de bovenste voorkant van de tank, raakt dan het glas en stroomt naar de bodem en door de bodem naar het achterglas. Dan duwt de polijst-powerhead de stroming naar je filterinlaat.
 
#26 · (Edited)
Een ding waar ik naar kijk bij een goede stroming is dat deeltjes in de tank steeds hetzelfde patroon moeten volgen. De stroming is bijvoorbeeld niet goed als je niet weet of een CO2-bel de uitstroom van je filter raakt en naar het midden van de tank wordt geblazen, of zich omdraait en naar een gebied met weinig stroming in je tank gaat. Ik noem dat willekeurige stroming, wat je niet wilt in een beplante tank, omdat niet alle planten dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen en CO2 krijgen. Je wilt meer een zachte cirkelvormige stroming, of een laminaire stroming. Als dit mijn tank was, zou ik een sproeibuis toevoegen en dan de polijst powerhead in de rechter achterhoek plaatsen, gericht op de uitstroom naar de filterinlaat. Op die manier stuurt de sproeibuis water naar de bovenste voorkant van de tank, raakt dan het glas en stroomt naar de bodem en door de bodem naar het achterglas. Dan duwt de polijst powerhead de stroming naar je filterinlaat.
Een vraag: waar moet de sproeibuis naartoe wijzen? Horizontaal, 45 graden, slechts een paar graden?
 
#28 ·
Een sproeibalk die omhoog op het oppervlak is gericht, is een goede zaak. Creëert zuurstof dat een gezonde tank nodig heeft en creëert een goed stromingspatroon.

Maar ik betwijfel ten zeerste of uw problemen iets te maken hebben met een gebrek aan stroming. De meeste van de beste tanks ter wereld hebben veel minder stroming dan mensen zich zouden voorstellen. Naar mijn mening zal het toevoegen van een circulatiepomp alleen maar meer problemen veroorzaken. Te veel stroming is erger dan te weinig.

Klinkt alsof u uw CO2 aan het afstellen bent, maar dat creëert een grotere behoefte aan bemesting.

Eerder vermeldde u dit als uw dosering:

0,20 ppm NO3
0,020 ppm P04
0,266 ppm K
0,020 ppm Mg

Dit is zo ongeveer hetzelfde als niets. En een goed draaiende tank heeft geen Glut nodig. Het doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

Probeer te denken in termen van het voorzien van planten van wat ze nodig hebben en niet het voorkomen van algen. Gezonde, gelukkige planten zijn verreweg de beste verdediging.
 
#30 · (Edited)
Zoals @Greggz al zei, heeft een high-tech tank (onder druk gezet CO2) geen glut (Excel) nodig voor de plantengroei. Het is echter effectief als een algicide. Het beïnvloedt echter alleen rode algen (haartypes/BBA), niet GSA. Als je een algicide op de GSA wilt gebruiken, probeer dan een oppervlakteactieve aanpak, zoals API’s AlgaeFix. Ik denk dat de 2 Hour Aquarist ook een goed product heeft. Verdeel de aanbevolen dosering van deze producten in tweeën en doe de tweede dosis een paar uur na de eerste. Dit zal uw fauna helpen, aangezien het oppervlakteactieve middel kieuwen minder efficiënt kan maken.

Op de lange termijn zou ik naar uw nutriëntenbalans kijken (houd ook organische stoffen onder controle). U heeft aanzienlijke veranderingen ervaren in de twee belangrijkste aspecten: licht en CO2. Veranderingen kunnen vele weken duren om zich te manifesteren in oorzaak-gevolg waarnemingen. U lijkt uw licht en CO2 in de hoogste versnelling te hebben gezet. Dit zal de opname van meststoffen versnellen, ervan uitgaande dat er een goede balans is. Als de dingen uit balans zijn, kunt u een tekort aan bepaalde voedingsstoffen krijgen, waardoor de groei stagneert en bladeren en andere oppervlakken van planten rijp worden voor algengroei. Als de balans wordt gehandhaafd, heeft u mogelijk nog steeds meer van alle meststoffen nodig vanwege de toename van de groei.

Ik zou uw hele dosering herzien, hopelijk met metingen van alle macro's (inclusief Mg en Ca). Kijk minimaal naar NO3 en PO4. Handhaaf een minimum van 10:1. Velen van ons, met high-tech tanks, staan ​​op een minimum van ~5 ppm PO4. Voldoende hoge PO4 remt GSA.
Zoals hierboven vermeld, heb ik geprobeerd te overdoseren met meststoffen, maar ik besloot ze te verminderen omdat ik na het verversen van water voor ongeveer 80% van het water nog steeds veel voedingsstoffen in het water had, zelfs met RO-water (10 TDS), ik was alleen in staat om te verminderen van 300+ TDS tot 180 TDS.
 
#29 ·
Zoals @Greggz vermeldde, heeft een hightech tank (onder druk staande CO2) geen glut (Excel) nodig voor de groei van planten. Het is echter wel effectief als algicide. Het beïnvloedt echter alleen rode algen (haartypes/BBA), niet GSA. Als je een algicide wilt gebruiken op de GSA, probeer dan een oppervlakteactieve aanpak, zoals API's AlgaeFix. Ik denk dat de 2 Hour Aquarist ook een goed product heeft. Verdeel de aanbevolen dosering van deze producten in tweeën en geef de tweede dosis een paar uur na de eerste. Dit zal je fauna helpen, omdat de oppervlakteactieve stof de kieuwen minder efficiënt kan maken.

Op de lange termijn zou ik naar je nutriëntenbalans kijken (houd ook organische stoffen onder controle) als het huidige probleem. Je hebt aanzienlijke veranderingen ervaren in de twee belangrijkste aspecten: licht en CO2. Veranderingen kunnen vele weken duren om zich te manifesteren in oorzaak-gevolg observaties. Je lijkt je licht en CO2 in de hoogste versnelling te hebben gezet. Dit zal de opname van meststoffen versnellen, ervan uitgaande dat er een goede balans is. Als de dingen uit balans zijn, kan het zijn dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt, waardoor de groei stagneert en plantenbladeren en andere oppervlakken rijp worden voor algengroei. Als de balans wordt gehandhaafd, heb je mogelijk nog steeds meer van alle meststoffen nodig vanwege de toename van de groei.

Ik zou je hele dosering herzien, idealiter met metingen van alle macro's (inclusief Mg en Ca). Kijk op zijn minst naar NO3 en PO4. Houd een minimumverhouding van 10:1 aan. Velen van ons, met hightech tanks, staan op een minimum van ~5 ppm PO4. Voldoende hoge PO4 remt GSA.
 
#31 ·
300 ppm TDS is niet zo hoog. Zoals ik al zei, is de balans belangrijk. Zo zou een groot deel, zo niet het grootste deel, van die 300 TDS waterhardheid kunnen zijn, wat de opname van andere voedingsstoffen kan beĂŻnvloeden, zelfs als er voldoende niveaus van die voedingsstoffen zijn.

Is er een kans om testresultaten te krijgen over NO3, PO4, K, Ca en Mg? Zo niet, kunt u dan in ieder geval NO3, PO4, GH en KH waarden rapporteren? En voor elk, welke testkit gebruikt u?
 
#32 ·
300 ppm TDS is niet zo hoog. Zoals ik al zei, is de balans belangrijk. Zo zou een groot deel, zo niet het grootste deel, van die 300 TDS waterhardheid kunnen zijn, wat de opname van andere voedingsstoffen kan beĂŻnvloeden, zelfs als er voldoende niveaus van die voedingsstoffen zijn.

Is er een kans om testresultaten te krijgen voor NO3, PO4, K, Ca en Mg? Zo niet, kunt u dan op zijn minst NO3, PO4, GH en KH waarden rapporteren? En voor elk, welke testkit gebruikt u?
300 ppm is misschien niet zo hoog, maar met die snelheid (ik heb het ongeveer 2 weken geprobeerd) zou ik twee keer per week 80% waterverversingen moeten doen, dus daarom heb ik besloten de dosering met de helft te verminderen.

Voor PO4 zou ik Hanna kunnen gebruiken, voor NO3 en KH Salifert, voor de rest heb ik nog geen testkit, misschien zou ik voor Calcium de Hanna voor zout water kunnen gebruiken, maar ik weet niet zeker of het werkt.

Hoe laat moet ik het testen?
 
#35 ·
50 ppm NO3 is enigszins hoog, gezien uw dosering, hoewel het moeilijk te zeggen is hoeveel er door de worteltabletten wordt toegevoegd. Ik geef er de voorkeur aan om worteltabletten te vermijden, omdat ze inconsistent voedingsstoffen afgeven en de planten alles wat ze nodig hebben uit de waterkolom kunnen halen. Verder is de PO4, hoewel een goed ppm-niveau, onverwacht hoog, gezien de dosering (dezelfde kwalificatie, echter, voor de worteltabletten). Ik vermoed dat de hoge NO3 en PO4 een weerspiegeling kunnen zijn van hoge organische stoffen. Dit kan voorkomen bij veel vissen en/of overvoeding, rottende planten en algemene onderhoudsproblemen. Misschien wilt u deze dingen onderzoeken, omdat hoge organische stoffen algenproblemen kunnen verergeren.

Een andere mogelijke oorzaak van de hoge NO3 en PO4 kan onjuiste doseringsberekeningen zijn of pompen die niet doen wat u denkt dat ze doen. Controleer die twee mogelijkheden nog eens. Als u de reden voor deze hoge niveaus vaststelt en ze kunt verlagen, houd dan de PO4 in het huidige gebied door de PO4-dosering te verhogen, indien nodig. Nogmaals, we proberen erachter te komen waarom deze voedingsstoffen momenteel hoog zijn.

CO2: zoals anderen al hebben gezegd, zou u idealiter een pH-daling van ~1,0-1,5 moeten nastreven om ideale CO2-niveaus te bereiken. Ik weet niet zeker hoe u een pH-meting van 7,8 krijgt, aangezien het Fluval Stratum, naar ik aanneem, de pH buffert tot ongeveer 6,6. Weet u zeker dat de Hanna marine checker correct is voor zoet water? Ik heb een Hanna alkaliteit checker ontworpen voor zoet water. Als uw KH daadwerkelijk veel hoger is dan uw marine checker aangeeft, dan is de hoge pH mogelijk (wat ook het Fluval Stratum snel zou uitputten). Misschien wilt u een KH-testkit van API aanschaffen om dit te controleren.

Doe wekelijks een waterverversing van 50% in plaats van de meerdere verversingen met verschillende hoeveelheden. Dit zal helpen om een ​​bepaalde consistentie te creëren, wat kan helpen.
 
  • Like
Reactions: EmotionalFescue
#36 ·
50 ppm NO3 is enigszins hoog, gezien uw dosering, hoewel het moeilijk te zeggen is hoeveel er door de worteltabs wordt toegevoegd. Ik geef er de voorkeur aan om worteltabs te vermijden, omdat ze inconsistent voedingsstoffen afgeven en de planten alles wat ze nodig hebben uit de waterkolom kunnen halen. Verder is de PO4, hoewel een goed ppm-niveau, onverwacht hoog, gezien de dosering (dezelfde kwalificatie, echter, voor de worteltabs). Ik vermoed dat de hoge NO3 en PO4 een weerspiegeling kunnen zijn van hoge organische stoffen. Dit kan voorkomen bij veel vissen en/of overvoeding, rottende planten en algemene onderhoudsproblemen. U kunt deze dingen misschien onderzoeken, omdat hoge organische stoffen algenproblemen kunnen verergeren.

Een andere mogelijke oorzaak van de hoge NO3 en PO4 kan onjuiste doseringsberekeningen zijn of pompen die niet doen wat u denkt dat ze doen. Controleer die twee mogelijkheden nog eens. Als u de reden voor deze hoge niveaus vaststelt en ze kunt verlagen, houd dan de PO4 in het huidige gebied door de PO4-dosering te verhogen, indien nodig. Nogmaals, we proberen erachter te komen waarom deze voedingsstoffen momenteel hoog zijn.

CO2: zoals anderen al hebben gezegd, zou u idealiter een pH-daling van ~1,0-1,5 moeten nastreven om ideale CO2-niveaus te bereiken. Ik weet niet zeker hoe u een pH-meting van 7,8 krijgt, aangezien de Fluval Stratum, naar ik aanneem, de pH buffert tot ongeveer 6,6. Weet u zeker dat de Hanna marine checker correct is voor zoet water? Ik heb een Hanna alkaliniteitschecker die is ontworpen voor zoet water. Als uw KH eigenlijk veel hoger is dan uw marine checker aangeeft, dan is de hoge pH mogelijk (wat ook de Fluval Stratum snel zou uitputten). U kunt overwegen een KH-testkit van API te kopen om dit te controleren.

Doe wekelijks een waterverversing van 50%, in plaats van de meerdere verversingen met verschillende hoeveelheden. Dit zal helpen om een zekere consistentie te creëren, wat kan helpen.
De meeste van mijn vissen stierven ongeveer een maand geleden, toen gebruikte ik kraanwater, een van de pompen bleef vastzitten waardoor alle gluth tegelijkertijd vrijkwam, dus ik moest 90% van het water verversen, maar dat water bevatte chloor, dus bijna al mijn vissen stierven.

Over het grind, ik heb het overmatig schoongemaakt met een kalkoenspuit, dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Misschien heb ik door het gebruik van kraanwater de fluval stratum uitgeput die ongeveer 2 jaar oud is.

Mijn gok, net als die van u, is dat de seachem tabs de mineralen overmatig afgeven (ik heb ongeveer 30 tabs in het grind).

Mijn Hanna-reagens is oud, dus ik ga ook op zoek naar een nieuwe, deze voor zoet water.

Nadat al mijn vissen waren gestorven, kreeg ik een ro/di-filter, dus nu gebruik ik 10 tds water voor mijn waterverversingen, maar dat is pas 2 weken geleden, dus nu heb ik een paar vragen.

Dus hoe zit het nu, nu ik water met een lage TDS gebruik, wat als mijn water-pH 6,5 is, moet ik het dan bufferen met CO2 tot 5,5?

Als ik de 1-punts test van CO2 doe, zullen de bufferende eigenschappen van het stratum in 48 uur uitgeput zijn, toch? Dus mijn pH zou 7 moeten zijn?

Mijn pompen zijn ook nieuw, maar ik zal controleren of ze doseren wat ze zouden moeten doen, wat ik denk, want ze doseren slechts een paar druppels om de 30 minuten van 5.00 uur tot 17.00 uur.

Welke nitraten, KH, GH, fosfaten, pH-waarden moet ik hebben?
 
#42 ·
Enkele versterkende en verzachtende opmerkingen toevoegen aan @Greggz weloverwogen antwoord op uw vragen en problemen;

CO2 - Mijn persoonlijke voorkeur, met betrekking tot dit soort dingen, is om de cijfers te kennen, in tegenstelling tot de 'doe het tot het er goed uitziet'-aanpak. Beide benaderingen werken om een gezonde plantenmassa te creëren. Dit betekent dat ik de pH-daling voor CO2-targeting wil weten. Ik begrijp dus uw wens om dit te doen. Zoals @Greggz echter vermeldde, moet het KH-niveau in de twee monsters identiek zijn om dit te doen. Dit kan worden gedaan door een pH-meting uit uw tank te nemen wanneer deze volledig is vergast en vervolgens tegelijkertijd een watermonster te nemen. Laat het monster een dag of twee staan (kan worden versneld met beluchting). Wanneer het volledig is ontgast, neem dan een pH-meting en vergelijk deze met de initiële tankmeting.

TDS - U volgde nominaal het PPS Pro-systeem (de genoemde initiële doseermethode), dat is ontworpen om onderhoud (voornamelijk waterverversingen) en de activiteit van voedingsstoffenmetingen te minimaliseren. Op een tegenstrijdige manier deed u echter het tegenovergestelde van PPS Pro met de extreem frequente en variabele waterverversingen. Bovendien was het meeste advies dat u kreeg niet met PPS Pro in gedachten. Ik denk dat de PPS Pro-methode prima is, maar deze moet worden nageleefd als dat het gekozen pad is. In dat geval zijn de TDS-metingen voornamelijk waarop u vertrouwt om de dingen consistent en met minimale inspanning te houden.

Uit mijn observaties lijken de meeste leden een actievere betrokkenheid te prefereren bij onderhoud, metingen en andere aspecten van een beplante tank, en daarom is de begeleiding in die richting gegaan, inclusief de focus op ppm-metingen in tegenstelling tot TDS-metingen. Ik geef ook de voorkeur aan deze actievere betrokkenheid. Zoals @Greggz ook vermeldde, is de consistentie van voedingsstoffen belangrijk. Ik gebruik ook een auto-doseerder, maar dit is om gerichte voedingsstofniveaus (gemeten in ppm) tussen waterverversingen te handhaven. Na een waterverversing laad ik echter voedingsstoffen op het beoogde niveau, in erkenning van het 50% verlies van deze voedingsstoffen als gevolg van de waterverversing.

Zoals door verschillende van ons vermeld, geloof ik dat veel van de vervormingen die u ziet, te wijten zijn aan het uitloogeffect van de worteltabs en het substraat. Dus als u die gebruikt, zult u een gevoel moeten krijgen voor wat ze doen door wekelijks metingen te doen van voedingsstoffen, pH en TDS, en te proberen hun impact te beoordelen door veranderingen in deze waarden in de loop van de tijd te observeren. Dit betekent ook dat alle doseringen en waterverversingen consistent moeten worden gehouden tijdens deze observatieperiode. Het zal niet precies zijn, maar het zal enigszins het totale effect van het uitlogen laten zien naarmate de bronnen afnemen en het effect als u ze aanvult.

Zoals eerder vermeld, zal de glut bijna niets, zo niet iets, toevoegen aan de gezondheid van de plant in een voldoende gedoseerd CO2-systeem. Met betrekking tot algen zal het GSA niet remmen. Als rode algen worden aangepakt, is het beter om het te raken met een eenmalige dosis van 1-1,5 ml / gal glut voor een snelle knock-down, in plaats van continue dosering die is ontworpen als een koolstofsupplement in een low-tech tank. Is het mogelijk dat Green Aqua een low-tech tanksituatie aanpakt?
 
#47 ·
Stel bijvoorbeeld dat een specifieke plant dagelijks 2,4 ppm nitraten nodig heeft, dan heeft deze plant bijvoorbeeld op uw moment met de hoogste co2+lichten 0,4 ppm nitraten nodig, maar 's nachts mogelijk maar 0,01, dus als u op de een of andere manier de exacte hoeveelheden zou kunnen leveren die de plant op een specifiek moment nodig heeft, zou u in theorie de hele tijd uw water met 1 ppm kunnen hebben. In de praktijk is dat onmogelijk, maar als je er rekening mee houdt dat je niet overschrijdt (>50 ppm), dan heb je gewoon wat voedingsstoffen nodig, in feite proberen sommige mensen nitraten heel laag te houden om rode kleuring te krijgen, hetzelfde geldt voor rifaquaria, waar lage fosfaten (0,02 ppm) en nitraten (0,25) een betere kleuring geven, het probleem is dat huidige testkits niet precies genoeg zijn om lage waarden te controleren, dus de meeste mensen houden 0,10 ppm fosfaten en 2 ppm nitraten aan.

Dat is in theorie het idee achter PPS-Pro, de andere methode die de meeste mensen gebruiken is Estimated Index, die gebaseerd is op het geven van meer voedingsstoffen dan planten nodig zullen hebben.

De kanttekeningen die ik niet leuk vind aan EI zijn:

1) EI is beperkt tot NPK, de andere macro's worden niet in aanmerking genomen.
2) EI heeft meer waterverversingen nodig dan welke andere methode dan ook vanwege overdosering
3) Veel voedingsstoffen betekent blije planten, maar betekent ook blije algen.

Naar mijn mening zou EI de heilige graal zijn als we op de een of andere manier die hoge voedingsstoffen rechtstreeks in de wortels van planten zouden kunnen injecteren zonder ze aan de waterkolom toe te voegen, vandaar mijn worteltabs, maar helaas lekken ze mineralen in de waterkolom.
 
#48 · (Edited)
Dus bijvoorbeeld, laten we zeggen dat een specifieke plant dagelijks 2,4 ppm nitraten nodig heeft, dus bijvoorbeeld op uw hoogste CO2+licht moment heeft deze plant 0,4 ppm nitraten nodig, maar 's nachts misschien maar 0,01, dus als u op de een of andere manier de exacte hoeveelheden zou kunnen leveren die de plant op een specifiek tijdstip nodig heeft, zou u in theorie de hele tijd uw water met 1 ppm kunnen hebben. In de praktijk is dat onmogelijk, maar als je er rekening mee houdt dat je niet overschrijdt (>50 ppm), dan heb je gewoon wat voedingsstoffen nodig, in feite proberen sommige mensen de nitraten heel laag te houden om rode kleuring te krijgen, hetzelfde geldt in rifaquaria, waar lage fosfaten (0,02 ppm) en nitraten (0,25) een betere kleuring geven, het probleem is dat huidige testkits niet precies genoeg zijn om lage waarden te controleren, dus de meeste mensen houden 0,10 ppm fosfaten en 2 ppm nitraten.

Dat is in theorie het idee achter PPS-Pro, de andere methode die de meeste mensen gebruiken is Estimated Index, die gebaseerd is op het geven van meer voedingsstoffen dan planten nodig hebben.

De kanttekeningen die ik niet leuk vind aan EI zijn:

1) EI is beperkt tot NPK, de andere macro's worden niet in aanmerking genomen.
2) EI heeft meer waterverversingen nodig dan welke andere methode dan ook vanwege overdosering
3) Veel voedingsstoffen betekent blije planten, maar ook blije algen.

Naar mijn mening zou EI de heilige graal zijn als we op de een of andere manier die hoge voedingsstoffen rechtstreeks in de wortels van planten zouden kunnen injecteren zonder ze aan de waterkolom toe te voegen, vandaar mijn worteltabs, maar helaas lekken ze mineralen in de waterkolom.
Geen van de beste tanks die ik volg, doseert EI-niveaus. De hobby is geëvolueerd.

Veel voedingsstoffen betekent niet blije algen. Ik heb meer mensen geholpen algen te overwinnen door meer te doseren, niet minder. Mensen maken de fout te denken dat je algen kunt uithongeren. Dat kan niet.

En het beperken van NO3 om rood naar voren te brengen, werkt alleen op een zeer kleine subset van planten. Ongeveer 80% van de planten wordt rood door veel licht en een goede gezondheid. NO3-niveaus maken geen verschil. Het is ook erg lastig, want het rood is een stressreactie. Het is een dunne lijn van het naar voren brengen van een briljant rood in een Rotala en het laten stagneren en sterven. En als je wat Ludwigia ernaast hebt, zal het waarschijnlijk sterven lang voordat de Rotala rood wordt.
 
#49 ·
Ik had ook op maandag een groene algenbloei (ik heb zondagavond 60% water ververst), de algenbloei neemt af, maar ik heb dit bij andere gelegenheden willekeurig gezien, ik weet niet zeker of het precies na een waterverversing is zoals deze, wat me intrigeert is dat ik de waterverversing heb gedaan met RO-water (5 TDS) en aan het einde van de waterverversing ongeveer 2 theelepels Seachem Equilibrium heb toegevoegd.
 
#53 ·
@Greggz Ik weet dat je het ergens hebt vermeld, maar wat is het verschil tussen de totale wekelijkse ppm-doeldosis en de ei 50% wc-equivalente dosis?
Oh man, dat moest je vragen!:D

Er zijn twee manieren om naar doseren te kijken.

De eerste manier is om het te beschouwen als het doseren van de hele tank, wat het meest voorkomt.

Hier is het probleem daarmee. Het kan veel verschillende dingen betekenen, afhankelijk van het percentage waterverversing. Dit heeft te maken met accumulatie in de loop van de tijd.

Dus laten we zeggen dat iemand zegt dat ik mijn tank wekelijks doseer met 15 ppm NO3. Er is een formule om de uiteindelijke maximale theoretische accumulatie te berekenen. Het is de ppm gedeeld door het waterverversingspercentage.

Dus bij 15 ppm NO3 per week kan je maximale accumulatie aanzienlijk verschillen, afhankelijk van je waterverversingspercentage.

15 ppm NO3 bij 50% waterverversing is (15/0,5) is 30 ppm maximale accumulatie.
15 ppm NO3 bij 75% waterverversing is (15/0,75) is 20 ppm maximale accumulatie.
15 ppm NO3 bij 25% waterverversing is (15/0,25) is 60 ppm maximale accumulatie.

Dus jaren geleden begon ik een kruistocht om de manier waarop we ppm-dosering rapporteren te veranderen. Ik geef er de voorkeur aan om het te beschouwen als het doseren van de hoeveelheid water die tijdens een waterverversing wordt verwijderd. Ik noem het "doel" doseren. Dus als ik 50 gallons water verwijder, doseer ik de nieuwe 50 gallons naar mijn "doel". Dit haalt het waterverversingspercentage uit de berekening en relateert de waarde aan wat we in de waterkolom willen zien.

Dus in mijn geval hierboven verwijder ik 70 gallons en doseer dan de nieuwe 70 gallons naar 24 ppm NO3. Dat is hetzelfde als het doseren van 12 ppm naar de hele tank, ervan uitgaande dat er 50% waterverversing is (12/0,5 = 24 ppm).

Nu kan ik begrijpen of het je spijt dat je het gevraagd hebt. Daarom breng ik veel tijd door met liggen met een koud kompres op mijn voorhoofd!:D
 
#54 ·
Hallo @enb141

Metricide 28 ongeveer 5 ml (4 keer per dag)
Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het doseren van Metricide 28 en een waterverversing van 50% uitvoeren. Eigenlijk zou ik twee waterverversingen van 50% doen met een tussenpoos van 24 uur. Waarom? Ik weet dat je waarschijnlijk Metricide 28 doseert als extra koolstofmoleculen voor de groei en/of om de groei van algen te remmen en dat het goedkoper is dan Seachem Excel om te gebruiken in je 75 gallon aquarium. Je 75 gallon aquarium bevat waarschijnlijk ongeveer 60 gallon water, tenminste, dat is bij mij het geval, de rest van het volume is substraat en hardscape.

Metricide 28 is een concentratie van 2,5% glutaaraldehyde, terwijl Seachem Excel een concentratie van 1,5% glut is. Excel beveelt een dagelijkse dosis van 5 ml per 50 gallon (of 1 ml per 10 gallon) per dag aan of 6 ml 1,5% glut eenmaal per dag voor een aquarium met een volume van 60 gallon. De huidige dosering die in je aquarium gaat, is 20 ml 2,5% glut (gebaseerd op 5 ml 4x per dag) of ongeveer 550% meer dan de aanbevolen dagelijkse dosis. Mijn ervaring van enkele jaren geleden, toen ik begon met beplante aquaria, is dat overmatige dosering van glutaaraldehyde de groei van planten daadwerkelijk remde tot een merkbaar niveau toen ik 2x de aanbevolen Excel-dosering overschreed.

Wat betreft voedingsstoffen:
- Gebruikte meststoffen + verhoudingen.
PPS Pro 2 ml macro's per dag
CSM+B 0,7 ml micro's per dag
PPS Pro is een 'magere' methode om voedingsstoffen te doseren, ik heb het gebruikt. Doseer je echt maar in totaal 2 ml in een 75 gallon aquarium per dag?
-Roy
 
#58 ·
Hoi @enb141

Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het doseren van Metricide 28 en een waterverversing van 50% uitvoeren. Eigenlijk zou ik twee waterverversingen van 50% uitvoeren met een tussenpoos van 24 uur. Waarom? Ik weet dat je waarschijnlijk Metricide 28 doseert als extra koolstofmoleculen voor groei en/of om de groei van algen te remmen en het is goedkoper dan Seachem Excel om te gebruiken in je 75 gallon aquarium. Je 75 gallon aquarium heeft waarschijnlijk ongeveer 60 gallon water, tenminste dat is bij mij het geval, de rest van het volume is substraat en hardscape.

Metricide 28 is een concentratie van 2,5% glutaaraldehyde, terwijl Seachem Excel een concentratie van 1,5% glut is. Excel beveelt een dagelijkse dosis van 5 ml per 50 gallon (of 1 ml per 10 gallon) per dag aan of 6 ml 1,5% glut eenmaal per dag voor een aquarium met een volume van 60 gallon. De huidige dosering die in je aquarium gaat, is 20 ml 2,5% glut (gebaseerd op 5 ml 4x per dag) of ongeveer 550% meer dan de aanbevolen dagelijkse dosis. Mijn ervaring van een aantal jaren geleden, toen ik begon met beplante aquaria, is dat overmatige dosering van glutaaraldehyde de groei van planten daadwerkelijk remde tot een merkbaar niveau toen ik de 2x aanbevolen Excel-dosering overschreed.
Op dit moment doseer ik dagelijks 7,6 ml Metricide 28.

Voor zover ik weet, heeft de nieuwe Seachem Excel dezelfde 2,5%~2,6% als Metricide 28/14 en ook, volgens de instructies van Seachem, moet je voor elke waterverversing 1 dopje (5 ml) toevoegen voor elke 40 L (10 US gallons), wat ik niet extra doseer.

Maar zoals andere mensen suggereren, moet ik het ofwel niet meer gebruiken of het anders gebruiken.

Wat betreft voedingsstoffen:


PPS Pro is een 'mager' methode om voedingsstoffen te doseren, ik heb het gebruikt. Doseer je echt maar in totaal 2 ml in een 75 gallon aquarium per dag?
-Roy
Ik doseer momenteel dagelijks 6,13 ml macro's en 3,06 ml micro's.

Wat betekent:
0,40 NO3
0,24 PO4
1,08 K
0,08 Mg

Ik heb deze thread op de een of andere manier nog niet eerder bekeken...



Voor de duidelijkheid en vergelijkbaarheid komt dit overeen met 2,6 ppm/week NO3, 1,6 ppm/week PO4 en 5,8 ppm/week K, uitgaande van de volledige 75 gallons
Ja, zoiets als
2,86 NO3
1,71 PO4
7,60 K
0,57 Mg

Wat in feite iets meer dan niets is.
Zelfs met die hoeveelheden, toen ik een paar weken geleden de nitraten en fosfaten controleerde, voordat ik een waterverversing deed, eindigde ik met 4,8 fosfaten en 50+ nitraten.

En ook mijn TDS neemt langzaam toe, dus dat betekent dat, welke voedingsstoffen ik ook doseer of het substraat afgeeft, de TDS toeneemt, wat niet alles betekent.

Dus mijn gok (en greggs) is dat mijn Seachem worteltabs die extra voedingsstoffen uitlogen.