The Planted Tank Forum banner

Optimale uren licht

33K views 10 replies 9 participants last post by  Daisy Mae  
#1 ·
Ik heb een 90 gallon high tech beplante tank met gemiddelde tot hoge lichtbehoefte. Momenteel gebruik ik een T5HO met twee lampen die de totale lengte van de glazen bovenkant van de tank bedekt. De tank is 48 inch breed en 24 inch hoog, zonder drijvende planten. Hoeveel uur per dag moet dit licht aan blijven voor optimale groei en kleur? Bedankt.

#3 ·
Hallo vis... De meeste planten die je voor je aquarium krijgt, zijn tropisch en gewend aan lange uren daglicht. Mijn aquariumverlichting staat op een timer die is ingesteld op 12 uur aan en 12 uur uit. Ik gebruik T8-verlichting met vier lampen voor mijn grotere aquaria. Je kunt tot 14 uur gaan, maar dat zou waarschijnlijk de langste periode zijn.

#5 ·
Waterplanten zouden vaak minstens een deel van de dag in de schaduw staan van het bladerdak of andere planten. In de natuur zijn de bladeren ook bedekt met biofilm, fijne deeltjes en algen. Het intensieve, verticale licht dat we leveren, moet niet worden vergeleken met natuurlijke omstandigheden.

U moet beslissen/ontdekken wat optimaal is voor uw aquarium. Zoals anderen al hebben voorgesteld, streef naar ongeveer 8 uur. Ik zou voorstellen om te beginnen met 6 uur als het aquarium nieuw is.

Kijk naar de planten, sommige planten zoals Althernathera sluiten hun bladeren als ze willen gaan slapen. Als je veel langer gaat dan de 'optimale' duur, kun je algen krijgen.

#7 · (Edited)
Je moet beslissen/ontdekken wat optimaal is voor je aquarium. Zoals anderen al suggereerden, streef naar ongeveer 8 uur. Ik zou voorstellen om te beginnen met 6 als het aquarium nieuw is.

Kijk naar de planten, sommige planten zoals Althernathera sluiten hun bladeren als ze willen gaan slapen. Als je veel over de 'optimale' duur gaat, kun je algen krijgen.
Eens met het bovenstaande.

Ik heb de neiging om met 6 te beginnen en dan van daaruit omhoog te gaan. Mijn tanks met helderder licht hoeven hier meestal niet van af te wijken. Ik ben in geen van mijn tanks langer dan 8 uur geweest.

Als je ooit Tropica-planten hebt gekocht, suggereert hun verpakking ook 6 uur om mee te beginnen. Ik gok dat ze weten waar ze het over hebben :nerd:

Zit je in Barrie? Ik heb zes jaar in Ontario gewoond, mijn schoonfamilie zit in de buurt.

#6 ·
De fotosyntheseperiode is voor alle tanks verschillend, omdat er veel verschillende variabelen zijn tussen de opstellingen. Als de tank nieuw is, raad ik aan om te beginnen met 5-6 uur en geleidelijk meer uren toe te voegen naarmate de week vordert en de algengroei te monitoren. Bijvoorbeeld, met mijn tank, als ik verder ga dan 8 uur, beginnen algen te groeien, dus ik laat het rond 7-8 uur.

Verzonden vanaf mijn SM-N910G met Tapatalk

#8 ·
Ik was 10-12 uur bezig met mijn beplante aquaria. Het onder controle houden van algen was vrij constant. Ik ben een paar weken geleden teruggegaan naar 6 uur en ik heb aanzienlijke veranderingen opgemerkt. Ik ga experimenteren met 7 uur en kijken wat dat voor mij doet... maar voor mij was het duidelijk dat "minder meer is".

#9 ·
Als je over planten praat, denken de meeste mensen dat ze reageren op variabelen in een vast patroon - maar dat is niet helemaal waar, er zijn verschillende gradaties in die reactie, zelfs in de gebruikelijke algemene richting, en er kunnen ook enkele uitzonderingen op de algemene richtingen bestaan. Planten evolueerden in competitie met andere planten en overleefden door zich aan te passen aan verschillende niches in de omgeving waar ze hun rivalen konden overtreffen. Dus elke plantensoort verschilt enigszins van de andere soorten en zelfs binnen de soort kunnen er nog kleinere verschillen tussen individuen zijn. Optimaal voor de een is dus misschien niet zo voor de ander.

In natuurlijke habitats varieert het licht in spectrum, duur, intensiteit, niet alleen over stukken gebied, maar ook met de tijd van de dag, zoals dukydaf hierboven opmerkte. Het spectrum varieert met de tijd van de dag - langere golflengten zijn hoger in de vroege en late delen van de dag. Het spectrum van licht van de stukken die door indirect licht worden verlicht, heeft minder rood. Intensiteiten variëren tot het maximum wanneer de zon in de zenith staat, enz. enz.

Als het gaat om uw individuele tank - u creëert een niche met uw lichtpatroon, stroming en voedingsregime. Door alleen het licht te variëren, verandert u slechts één deel van de omgevingsniche; dit veronderstelt dat de anderen onveranderlijk waren - dat is niet waar - dus het vinden van de optimale duur zou niet afhangen van het licht zelf.

Optimaal voor de hobbyist zou de sweet spot zijn waar alle variabelen zo zijn ingesteld dat er een tankomgeving wordt gecreëerd die ervoor zorgt dat de planten in de tank goed groeien en de algen overtreffen.